“A statisztika hazudik.” – Igaz ez?

„Egy jó statisztikával bármit alá lehet támasztani” – sokszor hallani. Te is így gondolod? Van olyan helyzet, amikor igaz is ez a mondat. Vállalkozóként viszont súlyos árat fizethetsz azért, ha emiatt nem figyeled a rendelkezésedre álló adatokat. Ugyanis a közhiedelem eredete egy egészen más világból való: a politika színteréről. Te viszont egy teljesen más terepen dolgozol. Nézzük hát meg, hogy mire való egy igazi jó statisztika!

Ez a tudományág, a statisztika adatokat összegez és elemez. Célja az, hogy a többségre vonatkozó elméleteket igazolja vagy cáfolja. Gyakorlatilag nincs olyan tudományterület, amely ne használná ezt a tudást.

Az ember elemi vágya megismerni a körülötte lévő világot. Való igaz azonban, hogy van, amikor a megszerzett ismeretet a kutatás megrendelői és  közzétevői torzítva adják tovább – ezzel befolyásolva a tömegeket és hogy jobb színben tüntessék fel magukat. Főleg a politikai kutatások magyarázatai tűnnek hihetetlennek olykor. Ráadásul esetükben megvan az a „hátrány” is, hogy a választások alkalmával kiderül „az igazság”, ezért még kevésbé tartjuk megbízhatónak a kutatásokat magyarázó politikusokat, vagy azokat a pártokat, amelyeknek a kutatási magyarázatok kedveznek. Hiszen a kutatási eredmények a legritkább esetben egyeznek meg a választási eredményekkel. (Egyszer erről is fogok írni, hogy hogyan működik ez, mert igazán érdekes és tanulságos!)

Te viszont most nem mint hírkövető állampolgár, hanem mint kisvállalkozó vagy itt. Fontos tehát észrevenned, hogy a kutatás elsődleges felhasználója (a politikus, a párt, stb.) ilyen hihetetlennek tűnő esetekben  is részletesen ismeri a kutatással mért eredményeket. Csak nem mindent ad belőle tovább a nagyközönség, a „nép” számára. Vagy épp közreadja, csak nem hisszük el neki. 🙂 (És mindezt pusztán szakmai szempontokból írom, teljesen függetlenül egyik vagy másik párttól!)

Amikor te a saját kisvállalkozásodnak készítesz kutatást, biztos lehetsz abban, hogy önmagadat szándékosan nem csapod be. Éppen ezért amiatt nem érdemes nem készíteni kutatást, mert „Egy jó statisztikával bármit alá lehet támasztani”.

 

De vajon biztos lehetsz abban is, hogy akaratlanul sem csapod be önmagad?

Biztos lehetsz abban, hogy nem vétesz olyan hibákat a kutatás során – az előzetes piackutatásban, a kérdőív összeállításában, a kutatás célcsoportjának meghatározásában, a kérdezési módban, a kiértékelésnél, stb. – amelyek az eredményeket olyan mértékben torzítják, hogy ha arra alapozod a döntésedet, akkor nemhogy előre vinnéd a céged, hanem inkább a csőd felé hajtod?

Egy profi kérdőíves piackutatás lebonyolítása rengeteg apró elhagyhatatlan lépésből tevődik össze. Ezek egyike sem hatalmas ördöngösség, azonban mindegyik szükséges ahhoz, hogy a kutatási eredményekre támaszkodva olyan döntéseket hozz a vállalkozásod érdekében, amelyekkel növelheted a profitodat vagy épp csökkentheted a ráfordításaidat.

Egyre több kisvállalkozó ismeri fel a kérdőívekben rejlő lehetőségeket és használja az ingyenesen vagy nagyon kedvezményesen elérhető online kérdőív-készítő programokat. Én, aki már 2002 óta a kérdőívek elkötelezett híve vagyok, ezt tanultam, ebben a szakmában dolgoztam, dolgozok, ennek nagyon örülök! 🙂 Azt is látom azonban, hogy mennyi hiba van ezekben a kérdőívekben. Jobb esetben ezek egyszerűen csak nem adnak új és hasznos információt, rosszabb esetben viszont az eredményekre alapozott döntés kárt is okozhat.

Azért készítem ezt a honlapot, hogy minden kisvállalkozó kiaknázhassa a kérdőívekben rejlő hatalmas lehetőségeket és megkönnyítse az életét a segítségükkel.

Te sem szeretnéd elkövetni ezeket a hibákat? Akkor a Kérdőív-turbózó csekklista az, ami kell neked. kattints ide és máris megrendelheted:
Kérdőív-turbózó csekklista

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.