Kérdőíves kutatással a sikeres indulásért? – interjú egy kisvállalkozó anyukával

Szeretnél te is a semmiből 11.000 fős Facebook csoportot építeni a célcsoportodból? Szeretnél te is biztos lenni abban, hogy az ötletedre sikeres vállalkozást építhetsz?

Akkor olvasd el Isik Zsuzsával, az Esküvőt Szervezek oldal tulajdonosával készült interjúmat, aki mindezt már elérte.

Sőt. Most éppen Király Viktor és Cooky közreműködésével szervez egy nagy eseményt, a Menyasszonyok Éjszakáját és nem áll meg. Ő a vállalkozása indítása előtt készített kérdőívet a segítségemmel. Ennek eredményeiről és hatásairól is kérdeztem.

Széles Anikó: Szia Zsuzsa! Milyen indíttatásból döntöttél úgy, hogy kérdőívet készítesz még a vállalkozásod indítása előtt?

Isik Zsuzsa: Legfőképpen Gazdagmami tanításai alapján, hogy mérjük fel a piacot, még mielőtt beindulunk, hogy mennyire jó az az ötlet, amit mi kitaláltunk, és mennyire hasznos lehet az a szolgáltatás a közönségnek. Mert mi gondolunk egy dolgot, és ugye az nem biztos, hogy ugyanaz, mint amit a potenciális vásárlók vagy ügyfelek gondolnak.

SzA: Piacot kutatni viszont nem csak kérdőívvel lehet. Mit gondolsz arról, hogy ha Google Trends-en, Fórumokon, az interneten elérhető információkból keresel arra vonatkozóan, hogy a te vállalkozásoddal mit tudsz csinálni, hogyan tudsz vele fejlődni, előre haladni?

IZs: Én ezt korlátosnak látom. Ezzel az a probléma, hogy az interneten már azokról beszélnek az emberek – az én esetemben az esküvőre készülő lányok – amik a piacon elérhető dolgok, és azokat vitatják meg. Viszont egy ötlet tesztelésére ez nem jó, mivel egy ötlet újdonság. Onnantól kezdve, mivel még nincsen erre piac, nem is beszélhetnek róla.

Tehát ezt muszáj megkérdezni kérdőíven, hogy vajon ehhez vagy ahhoz mit szólnának. Belegondolnak-e abba, hogy ha ez vagy az történik, akkor mi lehet annak a következménye. Vagy ha ezt a terméket használná, vagy ha ez a termék ilyen vagy olyan adottságokkal rendelkezik, vajon ez érdekes lehet-e számára. Ezt nem fogjuk tudni a Google-ből sem és a különböző fórumokból sem kiszűrni, mert ott erről még nem beszélnek. Tehát ezért egy új ötletre nem lehet másképp rákérdezni, hogy mennyire érdekes lehet, vagy mennyire lenne erre kereslet, hacsak nem megkérdezzük kérdőívvel. Más eszköz erre nincs.

SzA: Ma már Közel 5000 követőd van a Facebookon és közel 11 ezren vannak a csoportodban, rendezvényt szervezel, pörögsz ezerrel, a témád viszont kicsit más, mint amit eredetileg terveztél. Mi az, amit terveztél és mi lett ebből?

IZs: Alapvetően én nászajándékokkal szerettem volna foglalkozni. Ez az ötletem még nem veszett el, tehát abszolút meg szeretném csinálni, csak azt láttam a kérdőívből is, hogy arra, amit én szeretnék, amit én kitaláltam, nem biztos, hogy még a mostani társadalom nyitott lenne. Ellenben úgy voltam vele, hogy valahol el kell kezdeni. Meg kell ismertetni magunkat az esküvői piaccal, az esküvőre készülő emberekkel. Ezért kezdtem el csinálni először a Facebook csoportot, és utána jött a webes alkalmazásos oldalam, az eskuvotszervezek.hu, majd a Facebook oldal is. Tehát ezek egymásra épülő dolgok voltak, mert úgy gondoltam, valahol meg kell ismertetni magunkat, hogy ha majd kijövök azzal a másik ötletemmel is, – ami mind emberi erőforrás, mind pedig tőke igényes, – akkor már ismerjenek a szakmában, és ne legyek egy ismeretlen név.

SzA: Tehát akkor, ha jól értem, a tervedet nem adtad fel, hanem megláttad azt, hogy egy eggyel előbbi lépéssel kell kezdeni, mint ahogy eredetileg gondoltad.

IZs: Így van, igen.

SzA: Milyen szerepe volt a kérdőívnek abban, hogy erre rájöttél? Hogyan segített benne?

IZs: [Nevet :)] Igazából

a kérdőív ébresztett rá arra, hogy ha akkor megcsináltam volna, amit akarok, akkor az egy hatalmas bukta lett volna. Igazából iszonyat sok pénzt spóroltál meg nekem ezzel, hogy megcsináltuk a kérdőívet,

amit ugye befektettem volna abba az ötletembe, amit lehet hogy nem – sőt, egész biztosan nem – sikerült volna megvalósítanom. Szóval nagyon nagy köszönet ezért, mert nélküle lehet, hogy már nem is csinálnék semmit az esküvői piacon.

SzA: Ezek szerint így viszont tudod az álmodat folytatni.

IZs: Így van, így viszont haladok, egyre közelebb az álmom felé.

SzA: Említetted most is, hogy a kérdőív is ebben sokat segített. Mégis egy kérdőívet összeállítani azért nem feltétlenül annyira egyszerű. Mi volt számodra a legnagyobb nehézség ebben?

IZs: Igazából az, hogy hiába tanítják meg az iskolában (elvileg). Ugye marketing órán azért mi is megtanultuk, sőt kötelező gyakorlatokra is kellett mennünk, különböző kérdőíveket össze kellett állítanunk, és megkérdezni diákokat, cégeket, mikor mit, tehát feladatok voltak ezzel. Én úgy indultam el, hogy „Oh, hát ez nekem kisujjból megy”. Össze is raktam az elsőt, amit átküldtem neked átnézésre, és ott döbbentem rá, hogy ezzel a kérdőívvel én nem sok mindent tudnék meg a saját terveimről.

Ilyen fogalmaim nem voltak, hogy szét lehet ágaztatni, hogy attól függően, hogy bizonyos kérdésre hogyan válaszoltak, a következő kérdés lehet más is. Meg úgy alapvetően a struktúra sem volt megfelelő, most már ugye látom én is. Illetve a válaszlehetőségek sem voltak megfelelőek.

Tehát gyakorlatilag nem tudtam volna meg nagyon sok olyan dolgot az igényekről, amit viszont így átírva megtudtam. Most látom, hogy hol vannak ebben az ötletben a buktatók, hogy hol mire kell majd nagyon odafigyelni majd a későbbiekben, mik azok a sarkalatos pontok, amiket HA nem veszek figyelembe, akkor egészen biztosan nem lesznek vevők rá az emberek. Szóval ez hihetetlen nagy segítség volt nekem

SzA: És mit gondolsz, hogy mi az, ami ebből akkor is meg lett volna, ha a saját első verziójú kérdőívedet kérdezed le?

IZs: Hát… nem is tudom… ami meg lett volna valószínűleg az alap, hogy  demográfiai adatokat kérjünk be, személyes adatokat kérjünk be, ezek meg lettek volna. De az, hogy magára az ötletre, amit én ugye felvázoltam ott a kérdőívben arra biztosan nem kaptam volna választ. Olyan választ nem, ami megfelelő alapot ad nekem a további tervezéshez.

SzA: Végezetül: mi az, amiért ajánlanád mindazt, amit én tudok nyújtani?

IZs: Hú, hát egyrészt azért, hogy ha szeretnénk valóban megtudni egy bizonyos problémára, vagy ötletre, vagy témára, hogy tényleg, de tényleg mire kíváncsiak az emberek, és mi az, amit ők várnak egy szolgáltatótól vagy egy gyártó cégtől, egyszerűen meg kell kérdezni őket, mert saját kútfőből csinálni dolgokat iszonyat költséges. Sokkal később fogunk a megoldásokra rábukkanni vagy rájönni. Ráadásul a marketing azért az iszonyat drága mulatság, tehát nem lehet csak úgy kísérletezni, hogy akkor vagy bejön, vagy nem. A kérdőív mindennél hatékonyabb.Ezt mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy mindenképpen készítsen kutatást a saját célcsoportjára időnként. Legalább évente egyszer, mert változik a piac, tudni kell, hogy merrefelé halad.

Egy kisvállalkozó nem tehet mást, mint trendet meglovagol. Akiknek kicsit is speciális a piacuk bármi miatt, azoknak azt, hogy a trend merre megy, CSAK kérdőívvel lehet kideríteni. Igen is meg kell kérdeznie az embereit, a követőit, és el kell tudnia érni újakat. És egy kérdőívvel nagyon könnyen el lehet újakat is érni, főleg hogy ha egy nyereményjátékot például hozzákapcsol.

SzA: Azt gondolom, hogy sok jó tippet adtál a hozzád hasonló kisvállalkozóknak. Nagyon-nagyon köszönöm és nagyon sok sikert kívánok a továbbiakban a munkádhoz!

IZs: Köszönöm! Neked is sok sikert!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.