- Miért nem jönnek vissza a vásárlóim?
- Mivel elégedettek és mivel nem?
- Milyen terméket hozzak még be a boltomba?
- Mi érdekli a potenciális vásárlóimat, mi okoz nekik problémát, nehézséget?
- Miről írjak nekik a honlapomon, blogomban?
- Hol találhatnának rám és a termékemre / szolgáltatásomra az emberek? Hol hirdessek?
- Mikor lenne érdemes nyitva tartanom / új terméket piacra dobnom / tanfolyamot indítanom / stb.?
“Honnan tudhatnám meg ezeket? Ááááá, megvan, készítek egy kérőívet!”
Te is gondolkodtál már így és dobtál már össze gyorsan egy kérdéssort?
Mi lett az eredménye? Megtöbbszörözted vele az eladásaidat?
Neeeem? Biztos, hogy a kérdőívezést kell a sutba dobnod miatta?
INKÁBB CSINÁLD JÓL!
Hogyan kezdtél bele a vállalkozásodba? Először terveztél, nem? Hogy mit, mikor, miért, hogyan, kivel, stb. Ugyanúgy, ahogyan egy házat, a vállalkozást, a főzést vagy a kertészkedést, a kérdőívezést is először meg kell tervezni.
Íme az 5+1 elengedhetetlen lépés, hogy ne csak összedobj néhány kérdést, hanem az a céljaidat is szolgálja:
1.
Tudd, mi a célod!
Mire szeretnél válaszokat kapni, milyen célt szolgál a kérdőív? Írd össze, hogy mit szeretnél elérni vele. Ezek még nem azok a kérdések, amiket a válaszadók fognak látni. Ezek azok, amelyekre te vagy kíváncsi! Ezek még csak témák, amelyekből kiindulhatsz. Gondold végig, hogy mik voltak azok a kérdések, amelyek felmerültek benned, amelyeket esetleg fel is tettél barátaidnak, családtagjaidnak, esetleg még a vásárlóidnak, ügyfeleidnek is: „Szerinted…?” Ld. a bevezető kérdéseket, de még rengeteget sorolhatnék.
Ha az előző bejegyzésben írtakat követted, akkor ezzel már készen is vagy. 🙂
2.
Válaszd ki, hogy az imént megtalált témák mennyire fontosak, sürgősek.
Akár írhatsz is melléjük egy értéket 1-10-ig, egyenként.
Szempontod lehet az, hogy:
- Egy eredményes kutatás után melyik téma hozhat leggyorsabban bevételt.
- Vagy az, hogy ha nem is a leggyorsabban, de hosszabb távon a legtöbbet.
- Előfordulhat, hogy neked most inkább az ismertség növelése lenne az elsődleges célod. Akkor inkább azokat a témákat részesítsd előnyben, amelyek minél szélesebb réteget érinthetnek, vagy érdekelhetnek, hogy minél több ember kitöltse a kérdőívedet. Valamint gondold át, hogy milyen kérdésekkel ismerheted meg a lehetséges vásárlóidat. Mik lehetnek azok a szempontok, amelyek alapján csoportosíthatod őket.
Az értékelésnél ne keverd a szempontokat, inkább értékeld őket többször.
Ez arra lesz jó, hogy ha túl hosszú lenne a kérdőív, tudd, melyik témát érdemes későbbre halasztani.
3.
A most megtalált témákat tedd logikai sorrendbe
A mindig szükséges logika az, ha a távolabbitól tartunk a közelebbi felé. Például egy ismertség-növelést megcélzó kutatásnál először azokat a témákat kérdezzük, ami azokat is érinti, akik még nem ismerik a termékkört sem, amivel foglalkozunk. Akik potenciális érdeklődők, vásárlók lehetnek majd, de most még azt sem tudják, hogy ilyen termék / szolgáltatás egyáltalán létezik. Aztán azok a témák következnek, amik azokat érintik, akik ha nálunk nem is, de másnál vásároltak már ilyet. Utána jöhetnek azok, amit csak olyanok tudnak megválaszolni, akik hallottak már rólunk, még ha nem is vásároltak tőlünk. Végül azok, amelyek csak a vevőinket érintik.
Nem biztos, hogy mindegyik imént említett témakörhöz kapcsolódóan van kérdésed, nem is szükséges, hogy legyen. Ez inkább egy példa arra, hogy mit értek azalatt, hogy a tágabbtól a szűkebb felé haladj.
Ezen kívül, vagy ezen belül használhatsz más logikát is, de mindenképpen legyen valamai logikád és tudd is, hogy mi az.
4.
Minden egyes témához írj össze 2-3-4-5 kérdést
Ezek a kérdések adják majd a kérdőíved vázát és a majd rájuk kapott válaszok válaszolják meg az 1. pontban összeírt kérdéseidet. Fedjék le őket alaposan. Itt még csak kérdéseket írj össze, a lehetséges válaszlehetőségekkel még ne foglalkozz.
5.
Tedd logikai sorrendbe a témán belüli kérdéseket is
Ugyanígy fontos a tágabbtól szűkebb felé haladás itt is, mint a témáknál. Természetesen más logika is szóba jöhet, a lényeg, hogy ne ugrándozz érthetetlenül a kérdések között.
+1.
Csak most kezdj bele a lehetséges válaszok összeszedésébe
A legfontosabb, hogy próbáld meg lefedni az összes lehetséges választ és azok között ne legyenek átfedések, valamint az, hogy légy minél konkrétabb.
Ne magadból indulj ki, hanem vedd figyelembe, hogy a kitöltők nem ismerik olyan jól a termékeidet, a piacodat, a lehetőségeket, mint te. Ez egyrészt azt jelenti, hogy ha valaminek a jelentése, funkciója, célja számodra egyértelmű, az nem biztos, hogy nekik is az. Ugyanakkor igényeik nekik vannak és azok nem biztos, hogy megegyeznek a tieiddel.
Ez így túl tömény? Ne csüggedj! Minden egyes témát kibontok, elmagyarázok, pontosítok.
Iratkozz fel a blogértesítőre most, hogy ne maradj le róluk: