Amikor még csak pocaklakó voltam, szüleim egy sorház építésébe fogtak, 5 másik fiatal párral együtt. Nagy mező terült el a leendő ház előtt, csiripeltek a madarak, futkároztak az apró bogarak. Pedig a város központja sem volt messze. Nem volt ám véletlen, hogy szabad volt még ez a terület. Korábban lápos-mocsaras vidék volt, de a tatabányai bányászat elvitte a tatai vizeket. Ki lehetett adni az építési engedélyeket immár erre a területre is. De azért a talaj vizesebb volt az átlagnál, így egy nagyon erős alap készült a házhoz. Anyukám sokszor mondja: „Azt hittem, sosem jönnek fel a pincéből.” Meg hogy: „A ház másik három szintje – igen, ilyen nagy, de az egy másik sztori, hogy miért – annyi ideig készült, mint a pince, az alap.”
A kérdőíved készítése során is nagyon fontos a jó alapozás.
- Tudod már, hogy mit szeretnél felkutatni a kérdőíveddel, hogy mi a célod vele.
- Tudod már azt is, hogy elsősorban kik adhatják meg neked a hasznos válaszokat, hogy kik tartoznak a kérdőíved célcsoportjába.
- És azt is tudod már, hogy hogyan érd el őket.
Itt az ideje, hogy felépítsd erre az erős alapra a házat, azaz a kérdőívet. Mai levelem segítségével a főfalakat húzhatod fel, azaz össze tudod írni a kérdések vázlatát. Az elválasztófalak közben már alakulhatnak, de a csöveknek, vezetékeknek, vakolatnak, festésnek még nincs itt az ideje. Azaz a kérdések sorrendjével és a lehetséges válaszokkal egyelőre csak annyira kell foglalkozz, amennyire az adja magát. Ha valahol már biztos a helyük, oda felhúzhatod őket. A többivel egyelőre nem kell törődnöd.
Vedd elő a füzetet, vagy dokumentumot, ahova a kérdőíved célját írtad fel. Tedd ki magad elé és kezdj el kérdéseket fogalmazni meg hozzá.
- Írd össze mindazt, ami bizonytalanságot szül benned.
- Mindazokat a kérdéseket, amelyek egy ideje már ott kattogtak a fejedben ezzel kapcsolatban.
- Azokat is, amelyeket a környezetedtől kérdezgettél. Pl.: „Szerinted kék legyen vagy piros?
- Írd le a kérdőíved céljának eléréséhez szükséges olyan tényezőket vagy körülményeket is, amelyek a célcsoportodtól (is) függenek és/vagy lényegesen befolyásolhatják az eredményt.
Mindent írj össze, ami eszedbe jut, függetlenül attól, hogy bizonytalan vagy-e benne, vagy sem. Mindent ami jön. Úgy ahogy jön. Brainstormingolj, egyelőre mindenféle önkritika nélkül. Ez segít majd abban, hogy mely kérdések azok, amelyekkel erre a fő témára választ kaphatsz.
Egyelőre felejtsd el a helyesírási szabályokat, udvariasságot, stílust, szórendet. Még kerek mondatokban sem kell fogalmaznod ebben a fázisban. Csak hagyd szárnyalni a fantáziád és írj!
Tipp:
Sokat segíthet a gondolkodásban, a fantáziád, a kreativitásod szárnyalásában, ha közben valami monoton dolgot csinálsz, mint például a házimunka, a séta, futás, vagy az autózás.
Vagy az is, ha előtte alkottál valamit: mondjuk egy szép tortát, az ebédet (ha alkotásnak éled meg), vagy egy bejegyzést a naplódban.
A hobbid is kitűnő inspiráló. Én például akkor írtam meg életem első blogbejegyzését, sőt, rögtön kettőt, amikor hosszú kihagyás után ismét elmentem táncolni.
Példa:
Van egy éttermed, amelyben szeretnél helyet adni egy beszélgetős csoportnak a 25-40 közötti nők számára, mindenféle női témákról, meghívott előadókkal, azzal a céllal, hogy a rendezvény kapcsán még többen megismerjék és megszeressék a helyet.
A kérdőíved pozitív, aktív és etikus célja:
Megismerjem az étterem célcsoportjának igényeit a tervezett rendezvény kapcsán.
Mik azok a kérdések, amelyek ezzel kapcsolatban felmerülhetnek benned? Amelyek bizonytalanságot szülnek? Amelyek a megvalósítás körülményeiről szólnak?
Kezdés időpontja
Rendszeresség
Hosszúság
Létszám
Témák
Meghívható előadók
Ár
A belépővel kapott étel/ital
Az éttermen belüli helyszín
Szükséges személyzet (létszám, pozíciók, stb.)
Mi érdekli, mely témák
Előadás, riport, kerekasztal és/vagy beszélgetés a résztvevőkkel?
Hol érhető el a célcsoport, milyen platformokon
Hogyan tájékozódik
Hogyan választ
Milyen tulajdonságokkal bír a nemétől a korán és az élethelyzetén át a hobbijáig
Ismeri-e már az éttermet
Jelen példában ezek azok a körülmények, tényezők, amelyek elsőre eszembe jutottak, szinte gondolkozás nélkül. Csak annyi időt töltöttem velük, amíg begépeltem őket, tehát 1-2 percet.
Neked sem szükséges ennél több, hogy megtaláld a legalapvetőbb kérdéseket. Ugyanakkor természetesen ezeken kívül is létezik még sok-sok kérdés.
A saját területeden te vagy a legalkalmasabb személy arra, hogy minden fontos tényezőt összeszedj. Amint a példában is láthatod, van köztük olyan, ami annyira alapvető, hogy elsőre nem is biztos, hogy felírnád. Vannak olyanok is, amelyek a legszembeötlőbb kérdések, de olyanok is, amelyekhez már egy kicsit gondolkozni kell.
Hogy biztosan ne sikkadjon el semmi fontos, maradj még a gondolataiddal pár percre. Hagyd, hogy szárnyaljanak és írd le, amit találsz.
Természetesen még jobb, ha összeülsz a kollégáiddal, üzlettársaddal, vagy ha egyéni vállalkozó vagy, akkor a pároddal, barátokkal, testvéreiddel, szüleiddel. Bárkivel, akivel szívesen agyalsz. Akivel tudjátok inspirálni egymást. Ebben a feladatban azok is rengeteget tudnak segíteni neked – sőt, talán ők a legtöbbet – akik mindig kritizálnak, lehúznak, szkeptikusok. Hiszen ha az általuk megfogalmazott kérdéseket beteszed a kérdőívedbe, akkor hatalmas munícióval fogsz rendelkezni a kifogáskezeléshez, a marketinganyagaidhoz.
Mindig tartsd szem előtt, hogy a brainstormingnak az a lényege, hogy hagyj otthon minden kritikát. Néha a legképtelenebb ötletek juttatják eszünkbe a leghasznosabb gondolatokat.
Tartasz tőle, hogy nem jut minden lehetséges kérdés az eszedbe? Nem gond. Az azt jelenti, hogy az számodra nem olyan fontos. Így is marad elég értékes tartalom, garantálom! 🙂
Jó hírem van! Már majdnem készen van a vázlatod! 🙂 Már csak annyi dolgod van, hogy a kevésbé érdekes, vagy nem aktuális, vagy haszontalan kérdéseket kihúzd és sorrendbe tedd a maradékot. De fordítva is csinálhatod. Először sorrendbe teszed, majd kihúzod, ami mégsem kell – ha van olyan.
Kihúzni nem feltétlenül kell. Egyrészt egyáltalán nem biztos, hogy lesz olyan kérdés, amit nem tartasz elég fontosnak, másrészt kihúzni későbbi fázisokban is lehet. Egyre figyelj: sose törölj! Elektronikus formában is vagy csak húzd át a nem szükséges kérdéseket, vagy mentsd ki őket egy másik dokumentumba. Hátha később mégis visszatennél valamit.
Mi alapján állítsd a kérdéseket sorrendbe?
Az egyik alapelv a kérdőívek összeállításánál az, hogy a tágabbtól megyünk a szűkebb felé.
A fenti példában ez esetben előbb jönnek a rendezvény témájával kapcsolatos kérdések és csak utána a szervezéssel kapcsolatosak. Vagy előbb jönnek az étterem-látogatási szokásokkal kapcsolatos kérdések úgy általában és utána a te konkrét éttermedre vonatkozóak.
Az étteremre vonatkozó blokk pedig a rendezvényes blokk előtt, hiszen az tágabb közönséget érint.
Ezen kívül sok más elv alapján lehet összeállítani a kérdőívet. A lényeg, hogy legyen benne valamiféle logika, az összevisszaság senkiben sem kelt jó érzéseket és még az eredményeket is elviheti.
A lényeg tehát:
Fogalmazz meg sok-sok érdekes és izgalmas kérdést a kérdőíved céljához kapcsolódóan.
Készíts magad mellé egy frissítő italt, esetleg néhány finom falatot és vonulj el egy félórára gondolkodni és kérdéseket írni.
De az is jó, ha nekiállsz takarítani egy diktafonnal a környékeden. 🙂
Következő levelemben pedig felturbózzuk ezeket a kérdéseket, hogy ha valaki rájuk pillant, már neki is világos legyen, hogy mi készül itt. 🙂
Sok sikert és hasznos kérdésekkel teli napot kívánok!
Széles Anikó
a fejlődő kisvállalkozások kérdőív szakértője
aniko.szeles@kerdoiviranytu.hu
+36 / 20 / 421-13-71