“Megnőtt a forgalom az elmúlt néhány hétben. Talán a cikknek is köszönhető. :)”
– írta nekem Bíró Viktória, a www.sussvelem.com webáruház tulajdonosa annak a blogbejegyzésének a kapcsán, amelyet úgy talált ki, hogy:
“azokra a dolgokra építsen, ami a kérdőívben szerepel”
AZ ELŐZMÉNYEK
Vikivel szoros együttműködésben készítettük el a webáruház átfogó kérdőíves piackutatását. A fő cél az volt, hogy lássa, „mi van a vásárlók fejében”, és hogy ennek függvényében mit lehetne másképp csinálni a cégmenetben, mire hegyezze ki a kommunikációt, hogyan változtassa a termékportfóliót, a szegmentálást.
Azaz a vállalkozása fejlődését nem bízta a véletlenre, nem is pusztán a saját ötleteire alapozta, hanem a célcsoportja igényeire. Amelyet ebből az átfogó kutatásból ismert meg.
- A kérdőív 83 kérdést tartalmazott – de a válaszadók mindegyikétől ennek csak töredékét kérdeztük, attól függően, hogy melyik kérdés érintette őt, –
- átlagosan még így is 42 perc volt a kitöltése,
- mégis összesen 1743 válasz érkezett,
- minden második ember, aki megnyitotta a kérdőívet, ki is töltötte (49%)
- és ők egytől-egyik a Süss Velem webáruház célcsoportjába tartozó személyek.
AZ EREDMÉNY
Az eredményekre alapozott változtatásokat Vikiék mostanában kezdték el a www.sussvelem.com -nál. Ennek az egyik első jele egy cikk, egy cikksorozat első darabja.
A blogja olvasóinak valószínűleg fel sem tűnik semmi különös, miközben olvassák. Amikor én megláttam, akkor viszont már a címből (Úgy sütök, ahogy édesanyámtól tanultam) tudtam: Vikiék beindultak. Elkezdték azt az új stratégiát, amelyet a kérdőív eredményeire építenek.
Megkérdeztem Vikit, hogy milyen hatásait látja a bejegyzésének? Akkor válaszolta, hogy megnőtt a forgalmuk. És még ezt is írta:
„Kicsit rámentünk a Facebook kommunikációra is. Ebben is jó hasznát vesszük. Van egy srác akivel dolgozom a marketingen mostanában, ő konkrétan azt mondta a kutatásra, hogy egy aranybánya. Számszerűsíteni nem tudtam eddig a hatását, de iszonyatosan sok lehetőség rejlik benne.”
Mi Viki cikkének a jelentősége?
Megkérdeztem egy-két vállalkozói Facebook csoportban, hogy milyen érzéseket és gondolatokat vált ki belőlük a bejegyzés.
A leggyakoribb válasz az volt, hogy a saját emlékeit hozza elő, amikor pici gyerekként ott állt az asztal mellet a saját kis kötényében és lisztes orral, tele jóérzéssel, kacagva tanulta el a süteménysütés alapjait saját édesanyjától, nagymamájától.
Volt, akiben ez az emlék szomorúsággal párosult, mert már nem lehet vele a szeretett személy, volt, akit a nosztalgia bizsergető öröme töltött el és volt, aki arra gondolt, hogy hogyan adja/adhatja át a sütés örömét a saját gyerekeinek. Olyan is volt, aki irigykedve és vágyakozva olvasta Viki történetét, mert ő csak a gyermekkora ízeire emlékszik, a technikákra már nem.
Zaláné Csörsz Eszter, a www.haviegyfozes.hu tulajdonosa például így ír:
„A mamámra gondoltam, hogy ő mennyire finom süteményeket tudott készíteni. A nyarakra, amiket együtt töltöttünk, és együtt sütöttük a süteményeket. És szomorú lettem, mert már olyan régen nincs velem. És pont Húsvétkor voltam nála a temetőben, és akkor is ezekre gondoltam.
Aztán a kisfiamra gondoltam, aki imád a konyhában tevékenykedni, kavarni, öntözgetni, főzni. Hogy vele is mennyi kellemes percet töltöttünk el együtt a konyhában. Amikor apa névnapjára ő szaggatta a süteményt, mennyire büszke volt rá.
És várom már, hogy a kislányom is nagyobb legyen, mert át szeretném adni mindkét gyermekemnek azt a tudást, amit én kaptam.”
Az egyik leghatékonyabb dolog az érzelmekre hatni – ezt minden vállalkozó tudja, aki egy kicsit is foglalkozott a marketing és az értékesítés hátterével.
Ennek a cikknek sikerült! Mert a kutatás eredményeire épített.
No de mi történik azokkal, akiknek az érzelmeire nem hatott a bejegyzés?
Persze a vállalkozói csoportokban voltak olyanok is, akiket nem érintett meg, amit olvastak. Válaszaikból azonban az is kiderült, hogy nekik nincsenek ilyen együtt sütős emlékeik, illetve csak a kérdésem kapcsán csöppentek az oldalra, elsőre nem feltétlenül a vállalkozás mögött meghúzódó emberre kíváncsiak.
Bejegyzések az ő számukra is készülnek majd. Mert ez a nagy, átfogó, komplex piackutatás arra is választ ad, hogy mi az, amivel őket meg lehet szólítani. Viki az új stratégiára épített kommunikációjában rájuk is gondol, nekik is ír majd. 🙂
Köszönöm neked, Viki! Öröm volt veled dolgozni, mert mindig a megoldást kerested, végig igazi partner voltál a munkában, aki kíváncsi a kérdőív-szakmai meglátásaimra és hozzáteszi a téma-szakmai tudását a kutatáshoz.
Sok sikert kívánok a munkátokhoz, a fejlődéshez!
Olvasd el te is Viki cikkét, érdemes! Itt találod:
https://www.sussvelem.com/blog/ugy-sutok-ahogy-edesanyamtol-tanultam
Kérdésed van? Kíváncsi vagy még további információkra arról, hogy
- hogyan építettük fel ezt a kutatást,
- mi volt Viki szerepe benne és mit bízott rám,
- hogyan értük el, hogy ilyen sokan kitöltsék,
- hogyan nyertük ki a szükséges információt az eredményekből,
- hogyan váltotta át Viki az eredményeket stratégiává,
- vagy bármi másra, amiről most nem írtam?
Kérdezd meg itt alább hozzászólásban, vagy a Kérdőív Iránytű Facebook oldalán, vagy írj nekem az aniko.szeles@kerdoiviranytu.hu címre. A folytatásról sem maradsz le, ha feliratkozol a blogértesítőre. Ígérem, csak akkor küldök levelet, ha van miről.
Azonnal használható információkért pedig IDE kattints.
Hova küldjem a blogértesítőt?
One thought on “Mi van a sikeres stratégiaváltás mögött? – esettanulmány”