Minden eszközre, minden tudásra, minden lehetőségre igaz az, hogy használhatjuk azt jól is és rosszul is. Például ha kezedbe fogsz egy fűrészt, hogy kivágj egy fát, elérheted vele a célod, de ha rosszul csinálod, még az is előfordulhat, hogy a kidőlt fa maga alá temet. No jó, elismerem, ez lehet, hogy túl drasztikus példa, hozok valami egyszerűbbet: ha nem tudod, hogy mire kell odafigyelj, amikor bepakolsz a mosogatógépbe, akkor a program végén lehet, hogy koszosak maradnak az edényeid.
Hosszan lehetne még sorolni a példákat, most azonban nézzük azt, amiért az oldalra jöttél: a kérdőíveket.
A következménye annak, ha rosszul használod őket, attól kezdve, hogy semmilyen hatása (se pozitív, se negatív) nem lesz a piackutatásod eredménye alapján hozott döntéseidnek, egészen odáig terjedhet, hogy csődbe viszed a cégedet. Ugyanis ha:
- rosszul fogalmazol meg egy kérdést,
- nem megfelelő válaszlehetőségeket adsz,
- nem azoktól kérdezed le a kérdőíveket, akiktől kellene,
- ha félreértelmezed az eredményeket,
az olyan mértékben elviheti az eredményeket, hogy ha vakon hiszel bennük és azok alapján változtatsz az üzletmeneteden, akkor lehet, hogy még azt is elrontod a kisvállalkozásod működésében, ami addig jól termelt.
Persze felelős kisvállalkozóként ezt a legdrasztikusabb verziót biztosan elkerülöd, az enyhébb következmények viszont téged is utolérhetnek, ha nem tudod, hogy hogyan használd jól a kérdőíveket.
A profitduplázó kérdőíves kutatás lépései
Ahhoz, hogy a kérdőíveid eredménye alapján megduplázd kisvállalkozásod forgalmát, körültekintően kell eljárnod a kutatás megtervezésétől kezdve az elemzésig és a változtatások bevezetéséig minden lépésben.
1. Célozz
Pontosan tudnod kell, hogy mi a kutatásod célja. Azaz mi az a dilemmád, amiben döntést szeretnél hozni. Olyan döntést, ami nem csak neked jó, hanem a célcsoportodnak is.
2. Szelektálj
Ha ez megvan, akkor fogod tudni meghatározni azt is, hogy kik alkotják a kérdőíved célcsoportját, tehát kik azok, akiknél ezek a válaszok fellelhetők. Ők lehetnek ugyanazok, akik a kisvállalkozásod célcsoportját is alkotják, de lehet ez a csoport annál tágabb vagy szűkebb is.
3. Érdeklődj
Csak ez után érdemes a dilemmáidat kérdésekké formálnod. Bár sokan úgy gondolják, hogy összedobnak pár kérdést és már készen is van a kérdőív, valójában ez a legnehezebb része a kérdőíves piackutatások összeállításának. Egyáltalán nem lehetetlen a feladat, te is képes vagy megtanulni ennek menetét. Mindössze annyi szükséges hozzá, hogy egy kicsit a kérdőív célcsoportjának fejével tudj gondolkozni. Ez viszont nem mindig egyértelmű. Sokszor a saját gondolatvilágodban pörögsz, esetleg még a közvetlen környezetedet hívod segítségül. Ők és te azonban nem mindig tartoztok a kérdőív célcsoportjába. És ha igen, akkor is csak egy szeletét alkotjátok annak. Éppen ezért a jó kérdések összeállításához először ismerd meg a célcsoportod gondolkodásmódját: beszélgess velük, figyeld meg őket, elemezd a viselkedésüket. Minél többükét, hogy tudd, mit és hogyan érdemes kérdezni tőlük.
4. Pontosíts
Ha megvannak a kérdéseid is, akkor jöhetnek a válaszlehetőségek. Ha már megismerted a célcsoportod gondolkodásmódját, akkor a lehetséges válaszok összeszedése is sokkal könnyebb feladat. Még jobb, ha emellett háttér-kutatásokat is végzel. Például a Google-ban keresel cikkeket, amelyek hasonló témáról szólnak és beépíted az ott talált információkat a kérdőívedbe is. Fontos, hogy a válaszlehetőségekkel mindenkire gondolj! Hogy minden egyes válaszadó biztosan tudjon jelölni valamilyen választ minden egyes kérdésre.
5. Vesd bele magad
Amikor ezzel is készen vagy, akkor jöhet az adatfelvétel. Azt már meghatároztad, hogy ki a kérdőíved célcsoportja, így azt is tudni fogod, hogy őket hol találod meg. Minél többeket rábírsz közülük, hogy válaszoljanak, annál biztosabb, hogy az eredményekre érdemes döntéseket alapoznod. Másik lehetőség a reprezentatív minta. Olyankor általában kevesebb embert is elég megkérdezned, mégis sokkal biztosabb, hogy az eredmények a valóságot tükrözik.
6. Értelmezz
Hurrá, már vannak adataid! No de mit kezdj velük? Minden online kérdőívkitöltő program megmutatja az összesített eredményeket szép színes grafikonokon. Ezeket mindenképpen nézd meg, sok érdekes információt adhatnak. Igazán hasznos tudást azonban akkor kapsz, ha még inkább az adatok mögé nézel. Megvizsgálod az összefüggéseket is. Például azt, hogy mi a különbség a válaszokban a nemek, a korcsoportok, vagy épp a településtípus szerint. Még jobb, ha viselkedésbeli információk alapján is vizsgálod a válaszokat. Például hogy miben különböznek azok, akik már vásároltak nálad és akik még nem.
Ha végigmész ezen az összes lépésen, akkor már csak az a feladatod, hogy a megszerzett információk alapján változtass a vállalkozásoddal kapcsolatos szokásaidon. Például másról (is) írj blogbejegyzéseket, mint addig, mert kiderült, hogy más témák is érdeklik a célcsoportodat. Vagy bevezess egy új terméket, mert lenne rá fizetőképes kereslet. Vagy másképp reklámozd a meglévő szolgáltatásod a fiataloknak és az időseknek, mert kiderült, hogy teljesen másból ered a problémájuk.
Ha minden lépést jól csináltál, akkor már csak az a kérdés, hogy bírod-e kapacitással az újdonságok bevezetését és az ezáltal megnövekedett forgalmat. 🙂
Ez így túl tömény? Ne csüggedj! Minden egyes témát kibontok, elmagyarázok, pontosítok.
Iratkozz fel a blogértesítőre most, hogy ne maradj le róluk: