Egy kérdés, néhány, vagy több? Avagy milyen hosszú legyen a kérdőíved?

Talán nem meglepő módon, ezt az dönti el, hogy mi a célod vele.

Hétköznapi értelemben mindent kérdőívnek hívunk, ami kérdésekből áll.

Piackutatási értelemben viszont akkor beszélünk kérdőívekről, amikor úgynevezett kvantitatív kutatást csinálunk, azaz mennyiségi kutatást. Tehát tömegek véleményére vagyunk kíváncsiak és arra, hogy hogyan vélekedik a többség, illetve mik a különbségek az egyes alcsoportok között. Ahhoz, hogy össze tudj állítani egy ilyen kérdőívet, előzetesen már elég mélyreható ismeretekkel kell rendelkezz a kérdőíved célcsoportjáról. Ezt az úgynevezett kvantitatív, azaz „minőségi” kutatástípusokkal, valamint az úgynevezett másodlagos kutatással (erről bővebben ld. ITT) érheted el.

 

Az 1 kérdéses „kérdőív”

Ilyen kvantitatív kutatást csinálhatsz akár több kisebb 1 kérdéses „kérdőívvel” is.

Ezeknek az 1 kérdéses „kérdőíveknek” akkor lehet értelmük, ha valamilyen aktivitást szeretnél elérni a látogatóidnál, az olvasóidnál, vásárlóidnál, vagy bárkinél, aki találkozik veled, a termékeddel, a csatornáiddal. Ezen kívül arra lehet jó, hogy kicsit beleláss a vásárlóid fejébe, hogy például ezáltal előkészíts egy hosszabb, valódi kérdőíves kutatást.

Amire figyelned kell, hogy ilyen esetben ne vonj le elhamarkodottan messzemenő következtetést arra vonatkozóan, hogy mit gondol a többség. Tehát például ne ez alapján döntsd el, hogy melyik termékedet vezeted be előbb, vagy mikor és hol tarts meg egy előadást vagy webináriumot. Azt viszont eldöntheted, hogy melyek azok az ötleteid, amelyeket majd a nagy kérdőíves kutatásodban megemlítesz, amelyekről véleményt kérsz immár a tömegektől.

Ezt a kérdést felteheted bárhol, ahol kommunikálsz az ügyfeleiddel, vásárlóiddal, vagy potenciális vásárlóiddal. Megjelenítheted a honlapod bármely részén, beágyazhatod a hírleveledbe, készíthetsz belőle bejegyzést a Facebook oldaladon, csoportodban vagy eseményedben, vagy bármely más közösségi média oldalon. Hogy hogyan alkalmazd a Facebook oldaladon, arra ITT mutatok egy példát.

A néhány kérdéses kérdőív

Még mindig nem elsődlegesen piackutatási célokra való a néhány kérdésből álló kérdőív.

  • Tökéletesen használhatod viszont arra, hogy apróbb döntéseket előkészíts, mint például, hogy megváltoztasd-e egy terméked árát.
  • Néhány kérdés elég lehet arra is, hogy az 1 kérdésnél kicsit jobban megismerd a célcsoportod, például azt, hogy mennyire voltak elégedettek a vásárlási folyamattal.
  • Tökéletesen elég lehet néhány kérdés PR célokra is. Amikor valami érdekes cikket szeretnél írni, amire akár az országos sajtó is felkaphatja a fejét – akik mindig szeretik a kutatásokat. Vagy hogy ötleteket meríts néhány blogposztodhoz.

Több kérdéses kérdőívek

Ezek a piackutatási értelemben is kérdőívnek számító kutatások. Ugyanis ahhoz, hogy valamely piaci döntésedet egy kérdőív eredményeire alapozd, a néhány kérdés vajmi kevés lesz. Azáltal esélyed sincs meglátni összefüggéseket. Ahhoz már több kell! Tehát ha a célod a kisvállalkozásodat érintő alapvető döntések meghozatala, amikor valami nagyobb módosítást tervezel, és az összefüggéseket akarod átlátni, akkor több kérdésre lesz szükséged a kérdőívedben.

Az igazi piackutatási kérdőívek legalább 10 kérdésnél kezdődnek és akár 100 fölé is felmehet a számuk egyetlen kérdőívben. Persze ez nem azt jelenti, hogy mindenkitől száz kérdést kérdezünk, hanem hogy a kérdőív annyi kérdést tartalmaz. Amiből egy válaszadó lehet, hogy csak a töredékét válaszolja meg. Elfoglalt kisvállalkozóként jó eséllyel most hülyének nézel, és azt gondolod, „Ugyan ki válaszolná azt meg?”.

Ez viszont rettentő sok mindentől függ és rettentő sok minden befolyásolhatja.

Először is nem mindegy, hogy ki a kérdőíved célcsoportja. Például az unatkozó kismamák többsége valószínűleg nem akadna ki ezen. Ma már a kütyük világában legtöbbjük kezében ott az okostelefon szoptatás közben (ha helyes, ha nem) vagy amikor csak jelen kell lenniük a csöppség mellett. Fiatalokat is könnyen elérsz így, akik utazás közben szinte biztos, hogy a mobiljukon böngésznek. Hosszan sorolhatnám, a lényeg viszont az, hogy van, aki még örül is egy hosszabb kérdőívnek.

Másrészt nem mindegy, hogy mi a kérdőíved témája, a bevezetője, a csatorna, ahol és ahogyan megosztod, a hangneme, a stílusa, a megfogalmazása és még hosszan sorolhatnám.

Ha a kérdőívben használod azokat a technikákat a megszólítástól kezdve a kérdések megfogalmazásán és a design elemeken át az elköszönésig, amelyek folyamatosan érdeklődővé és érdekeltté teszik a válaszadót a kitöltésben, akkor akár még a fél órásnál hosszabb kérdőíveket is örömmel, lelkesen és felelősen kitöltik.

 

Kövesd a blogot és folyamatosan hozom azokat a tippeket, trükköket és útmutatókat, amelyek segítségével te is képes leszel profi kérdőíveket összeállítani magadnak! Gyorsabb megoldást szeretnél? Akkor jelentkezz most A “Pofi Kérdőív Magamnak” KONZULTÁCIÓRA. IDE kattints, hogy biztosítsd a helyed.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.